מרק בורשט צמחוני – המרק הבריא שמגיע מהמטבח הרוסי

מרק בורשט הוא אחד מהמאכלים הבולטים אשר מזוהים עם המטבח הרוסי. מרק בורשט יכול להגיע עם בשר או להיות מוצע בגרסה הצמחונית שלו, אשר מתבססת בעיקר על ירקות.

מרק בורשט טומן בחובו מגוון רחב של יתרונות: ראשית כל (וחשוב מכל) הוא טעים. מדובר במרק מאוד בריא ובנוסף, הוא גם משביע.

כך שמי שבתקופה בה המודעות לחשיבותה של תזונה בריאה היא כה גבוהה, אין כל ספק שמדובר במרק שמומלץ להכין לעיתים קרובות ובעיקר בעונת החורף הקרה (אבל לא רק).

אז איך מכינים מרק בורשט צמחוני?

כל מי שתר אחר מתכון למרק בורשט צמחוני עתיד לגלות שיש מגוון גרסאות להכנת המרק, כאשר הרכיבים לגרסה הצמחונית של המרק:

2 תפוחי אדמה מקולפים וחתוכים

בצל קצוץ

2 שיני שום

2 גזרים קלופים ומגורדים

1 סלק גדול מגורד

רבע כרוב

3 כפות רסק עגבניות

2 כפות שמן

קורט מלח קורט פלפל

3 ליטר של ציר ירקות
 
אחרי שמכינים את כל הרכיבים, ניתן לגשת לשלב ההכנה בפועל, חשוב לציין שאת המרק נהוג להכין בשלבים, כאשר לכל שלב יש חשיבות והשפעה על טיב התוצאה הסופית.

בשלב הראשון

מחממים שמן בסיר ומטגנים את הבצל והשום עד להזהבה.

בשלב השני

מוסיפים את הסלק והגזר המגורדים ולאחר מכן, גם את ציר הירקות ומבשלים עד לרתיחה ועוד מספר דקות בודדות לאחר מכך (כ-10 דקות).

בשלב השלישי

לאחר מכן, מוסיפים את תפוחי אדמה, אותם חותכים לקוביות וממשיכים לבשל עוד מספר דקות (כ-10 דקות).

בשלב הרביעי

מוסיפים את הכרוב ומתבלים במלח ופלפל.

התוצאה היא מרק סגלגל, קצת חמצמץ אך עשיר בטעמים, שניתן לאכול חם או קר – בהתאם להעדפה.

לאחר שהמרק מוכן, קיימת אפשרות להוסיף כף של שמנת חמוצה ישירות לצלחת המרק של כל אחד מהסועדים, על מנת לשדרג ולאזן את הטעמים, כמובן, שתוספת של לחם כמו לחם שאור לדוגמא, יכולה להשתלב בצורה הרמונית עם המנה.   

המטבח הרוסי – עולם של טעמים

לא כולם מכירים את המטבח הרוסי בצורה מעמיקה ולמעשה לא מדובר במטבח עם יחסי הציבור הטובים ביותר. כמעט ואין מתכונים איכותיים או בלוגים של אוכל שעוסקים במטבח הרוסי ומעבר לכך, חלק מהמאכלים המשתייכים למטבח זה יכולים להיתפס כמוזרים – לפחות עבור מי שלא מכיר את המטבח ואת הטעמים המאפיינים אותו.

בין המאכלים אשר מאפיינים את המטבח הרוסי: בשרים שמנים, ירקות מוחמצים, דגים (בעיקר כבושים), אלכוהול, גבינות שמנות וריבות.

כל מי שכן בוחר לעשות מעשה ולהתעמק במטבח הרוסי על שלל המאכלים שהוא טומן בחובו, עתיד לגלות מגוון רחב של מאכלים נפלאים ומתכונים נהדרים, שחלקם פשוטים ומהירים להכנה, כאשר, אחת הגדולות של מטבח זה היא בעובדה שכולם יכולים למצוא בתוכו מאכלים אשר יספקו מענה הן על הטעם האישי שלהם והן לסגנון החיים: רבים מהמאכלים מוצעים בגרסאות צמחוניות ובשריות (ובחלק מהמקרים, גם טבעוניות).

אז בין המאכלים שכדאי ומומלץ להכיר:  

סלט אוליביה

סלטים מהווים חלק בלתי נפרד מהתפריט של הצמחוניים ומי שמעוניין לגוון וליהנות מסלט טעים, משביע ובריא, חשוב שיכיר את סלט אוליביה אשר גם הוא מגיע מהמטבח הרוסי.

מה צריך להכין? 4 תפוחי אדמה מבושלים וחתוכים לקוביות. גזר מבושל ומקולף אשר חתוך לקוביות. 2 ביצים קשות חתוכות לקוביות. חצי קופסת שימורי אפונה. 2 מלפפונים חמוצים במלח, חתוכים לקוביות. מלפפון חתוך לקוביות קטנות. תפוח עץ ירוק מקולף וחתוך לקוביות קטנות.  חצי צרור שמיר קצוץ דק. 2 גבעולים של בצל ירוק קצוצים דק. חצי מיכל שמנת חמוצה, 6 כפות מיונז, מלח ופלפל.
מערבבים בעדינות בקערה, את כל הירקות החתוכים ואת האפונה המשומרת.

בקערה נוספת מכינים את הרוטב אשר מורכב מהשמנת החמוצה, המיונז והתבלינים. מערבבים את הכול ביחד, טועמים ובמידת הצורך מוסיפים תבלינים.

פירושקי

פירושקי הם למעשה הגרסה רוסית לכיסונים, בדומה למאכלים אחרים, גם פירושקי יכול להגיע בגרסה הצמחונית ובגרסה בשרית, הפעם נתמקד דווקא בגרסה הצמחונית.

המצרכים להכנת הבצק לפרושקי: 1 ק"ג קמח, 2 כפות סוכר, 2 כפות שמרים, כף מלח, חצי כוס שמן, 2 כוסות מים.
למילוי הצמחוני: 2 בצלים, 6 תפוחי אדמה, חופן של שמיר, מלח ופלפל.

איך מכינים? מערבבים את כל המרכיבים היבשים של הבצק ובסוף מוסיפים גם את המים ואת השמן.
מעבירים לקערה לתורך התפחה.

עוברים למילוי: מטגנים בצלים עד להשחמה. חותכים תפוחי אדמה לקוביות, מבשלים ומועכים לפירה. מוסיפים את הבצל המטוגן, התבלינים והשמיר.

חוזרים לבצק, מרדדים אותו ובשלב הבא קורצים ממנו עיגולים.

מניחים על כל עיגול כף מהמילוי וסוגרים.

בשלב הבא מטגנים כל כיסון בשמן עמוק ומעבירים לנייר סופג.

זהו ניתן להתחיל וליהנות מהפירושקי הטעים..

סירניקי (לביבות)

סירנקי הן לביבות מתוקות מהמטבח הרוסי, שאפשר לאכול בחנוכה או גם בלי סיבה מסוימת.

המצרכים (לכ-15 יחידות): 2 ביצים, שמן לטיגון, שקית סוכר וניל, 3 כפות סוכר, חצי כפית מלח, 4 כפות קמח תופח, חצי קילו גבינת טבורוג, 100 גרם צימוקים.

איך מכינים? מערבבים את כל החומרים מלבד השמן עד לקבלת תערובת שהיא רכה ודביקה. מחממים שמן במחבת. לוקחים כף מהתערובת, משטיחים ומטגנים (יש להפוך לאחר 3 או 4 דקות טיגון).

מומלץ להגיש עם שמנת חמוצה, ריבה ודבש.  

על רוסים ועל מרקים

אז רגע לפני שנגיע לגולת הכותרת הלוא היא מרק הבורשט הצמחוני, הסגלגל והייחודי. יש עוד מספר מרקים מיוחדים אשר מזוהים עם המטבח הרוסי ובין היתר: מרק אוקרושקה (על בסיס בירה שחורה), מרק שצ'י (כרוב, עגבניות וגזר) ומרק אוחה (מרק דגים).