אוכל ערבי – מטבח עשיר ומלא בטעמים

אז זה אומנם נכון שכאשר חושבים על המטבח הערבי, המאכל הראשון שמדמיינים הוא החומוס הערבי האסלי (כאשר, יש כאלו שידמיינו לצידו גם צ'יפס וסלט ירקות קצוץ דק ויש כאלו, שיפנטזו על צלחת חומוס עם בשר כבש). אבל, לצד החומוס שכבודו במקומו מונח (וספוילר, בעיקר בשבילו התכנסנו כאן בבלוג האוכל, אני והמחשב) המטבח הערבי מציע עוד לא מעט מאכלים נוספים, חלקם מוכרים ואהובים ואת חלקם כדאי להכיר. אז בין המאכלים המסורתיים הבולטים של המטבח הערבי שאולי לא כולם מכירים: סדר ג'אג' מחשי - גלילות עוף ממולאות, תחבילה - תבשיל אורז עם בשר וצנוברים, מקלובה – אורז עם בשר וירקות, פריקה – גרעיני חיטה ירוקים אשר קלויים עם האש וכמובן, שרשימת המאכלים היא עוד ארוכה ועשירה בתבלינים ובטעמים עשירים.

חומוס ערבי – גולת הכותרת
אז למרות שבהתחלה לא ממש רציתי להיכנס למשולש הקלישאתי של המטבח הערבי שקיים בכל בלוג אוכל הלוא הוא – חומוס, צ'יפס סלט.. (ודאי כולכם יודעים כי מקורו של הצ'יפס הוא לא במדינות ערב), בסופו של דבר, החלטתי להתמקד דווקא בחומוס.
ולמה? כי בדיוק כמו שהמטבח הערבי טומן בחובו עולם ומלואו, כך גם החומוס כשלעצמו, ויש לא מעט מתכונים ותוספות, שכל אחד מהם יכול להפוך את החומוס למשהו אחר חוץ מזה, חומוס כבר מזמן לא מהווה את נחלתו של המטבח הערבי בלבד וכיום גם בתפריט של מסעדות "מערביות" ושל בתי קפה אופנתיים, ניתן למצוא את החומוס לצד מנות כמו: לביבות קולראבי עם צזיקי .

ידוע לי שאנשים רבים בוחרים לחוות את חוויות החומוס בחומוסיות ערביות – אשר נפוצות בעיקר בערים מעורבות כמו: עכו, חיפה, יפו וירושלים.
אחרים בוחרים להיות אוטודידקטים וללמוד את רזי החומוס והכנתו באופן עצמאי.
כמובן, שמי שבוחר לצלול לעולם החומוס, עתיד לגלות מגוון עצום של אפשרויות, אשר חלקן מגיע ממתכונים מסורתיים עתיקים וחלקם מתבסס על חידושים ושדרוגים שהומצאו עם השנים, אבל המטרה תהיה כמובן, ליהנות בסופו של דבר מהחומוס המושלם – וכל חובב חומוס, ייתן את הפרשנות שלו לאותו החומוס המושלם.

תוספות מיוחדות לחומוס ערבי
עם כל הכבוד לחומוס הערבי במצבו הטבעי, אנשים רבים, לא מוכנים לוותר על התוספות המיוחדות אשר יוגשו ביחד עם החומוס, אז להלן מספר תוספות אטרקטיביות:

פטריות חמות – מצרכים: פטריות טריות, בצל קצוץ, שמן, פלפל שחור, כורכום, אבקת מרק פטריות וחצי כוס מים.
יש לטגן את הבצל עד להזהבה. מוסיפים למחבת את הפטריות שהן פרוסות. מתבלים ומערבבים. לאחר מכן, מוסיפים את המים ומבשלים עוד כדקה.

סלט עגבניות חמות – מצרכים: 3 עגבניות חתוכות לקוביות, 2 שיני שום כתושות, 1 פלפל חריף חתוך לפרוסות, מלח, פלפל, שמן זית וכמון. יש לחמם סיר קטן עם שמן זמן, לבשל את כל המצרכים עד להכנה. יש לטעום מדי פעם ולהוסיף תיבול בהתאם לטעם.
מומלץ להגיש מעל לצלחת חומוס.

בצל מטוגן – מצרכים: 3 בצלים, 3 שיני שום, 3 כפות שמן, מלח, פלפל ופפריקה.
יש לטגן את הבצל עד להשחמה. מוסיפים את כל התבלינים מטגנים ומערבבים ומוסיפים על גבי החומוס.  

בשר טחון – מצרכים: חצי קילו בשר טחון, 1 בצל, 3 שיני שום, 3 כפות שמן, מלח, כמון, פלפל ופפריקה.
יש לחמם מחבת עם שמן ולטגן את הבצל עד להזהבה.
בשלב הבא, יש להוסיף את השום ולהמשיך בטיגון.
לאחר מכן, מוסיפים את הבשר ואת התבלינים ומערבבים עד להשחמת הבשר – ניתן להוסיף לתערובת גם פטרוזיליה קצוצה.

מתכון לחומוס ערבי אמיתי

מצרכים לכ-4 מנות:
2 ספלים של גרגירי חומוס
כוס ו-2/3 של טחינה גולמית (מומלץ לבחור בטחינה גולמית איכותית, מבית אחד המותגים המובילים בתחום)
מיץ לימון סחוט מלימון אחד גדול
4 שיני שום
1/4 כפית כמון
מלח
1 כפית סודה לשתייה

מצרכים להגשה: פטרוזיליה קצוצה, שמן זית ופפריקה.

עוברים להליך ההכנה:

1. מנקים את גרגירי החומוס – מומלץ לפזר אותם על גבי משטח, להוציא גרגרים פגומים ולשטוף את הגרגרים היפים מספר פעמים.

2. משרים את גרגרי החומוס בקערת מים למשך הלילה. מומלץ לפזר מספר כפות מלח. כאשר מזג האוויר חם, ההמלצה היא להשרות את גרגרי החומוס במקרר.

3. לאחר ההשריה שוטפים את הגרגרים מספר פעמים, מכניסים לסיר עם מים נקיים מוסיפים לסיר את השום.

4. מביאים את הסיר עד לרתיחה וממשיכים לבשל על אש נמוכה למשך כארבעים וחמש דקות. לאחר מכן, מוסיפים את הסודה לשתייה וממשיכים לבשל, לאחר מספר דקות מוסיפים קצת מלח וממשיכים בבישול עד להתרככות של גרגרי החומוס (משך הבישול הכולל יארך כשעה וחצי).

5. מומלץ לנקות את הקליפות – במידה וחלקן צפות על פני המים, לאחר הבישול.

6. לאחר שהגרגירים התקררו, יש לשפוך ביחד עם מעט מהנוזלים שנותרו בסיר לבלנדר ביחד עם שיני השום ויש לטחון עד לקבלת מרקם יחסית נוזלי.

7. בשלב הבא, יש להוסיף חלק מהטחינה גולמית ולטחון בעוצמה נמוכה, לאחר מכן מוסיפים את מה שנשאר מהטחינה וממשיכים לטחון.   מוסיפים מלח, לימון וכמון בצורה הדרגתית וטועמים, עד להגעה לטעם הרצוי. 8. זהו החומוס מוכן, אפשר לאכול חם וטרי או לשור אותו במקרר. רצוי ומומלץ להוסיף את התוספות האהובות – שמן זית, פפריקה, כמון, גרגירי חומוס, טחינה או כאמור, את אחת מהתוספות האופציונאליות הרבות, אשר בכוחן לשדרג את החומוס ולא לשכוח כמובן את הפיתות החמות – כאשר החרוצים שביניכם יכולים להגדיל ראש ולהכין גם את הפיתות באופן עצמאי.