לביבות קולורבי – בישול בריא וטעים

ירקות טומנים בחובם לא רק ערכים תזונתיים רבים, הם גם מהווים כחומר גלם טעים ואיכותי ליצירת מגוון רחב של מאכלים. ככה שגם מי שלא חובב ירקות במצבם הטבעי, יוכל לעשות מהם מטעמים – וכן, אפילו כאלו שהילדים ממש ישמחו לגלות על הצלחת שלהם.

אז מה צריך בשביל להפוך ירקות למעדנים? ובכן, מתכונים טובים, יצירתיות וסבלנות להליכי ניסוי ותהייה – מאוד יכול להיות שתבשיל ירקות אחד לא יתקבל בהתלהבות בבית ותבשיל אחר, יהפוך להיות להיט.
עכשיו, חשוב לציין שכאשר מדברים על ירקות, לא בהכרח מתכוונים דווקא לתפוחי אדמה, בטטה או חצילים – כבודם של ירקות אלו אומנם במקומו מונח, אך יש ירקות פחות פופולאריים אשר טומנים בחובם לא מעט ערכים תזונתיים (במקרים רבים, גם יותר מאלו שבירקות אשר הוזכרו) ועליהם אני הכי אוהבת לדבר בבלוג אוכל הזה כמו לדוגמא: קולורבי, זוקיני ותרד  ובכוחם להפוך למאכלים מיוחדים, מסקרנים וטעימים במיוחד.

התועלות הבריאותיות של קולורבי
לביבות קולורבי אומנם פחות נפוצים מלביבות תפוחי אדמה, בטטה או קישואים, אבל ברגע שמנסים להכין אותם בפעם הראשונה ונחשפים לטעמים שלהם, קיים סיכוי גבוה שתפוחי האדמה יוזנחו לטובת הקולורבי.
מעבר לטעם, הקולרבי (אשר נקרא גם כרוב הקלח) טומן בחובו מגוון רחב של ערכים תזונתיים ובין התועלות הבריאותיות המיוחסות לו: תרומה לחיזוק מערכת החיסון, מכיל נוגדי חמצון, מאזן את לחץ הדם, מסייע בשיפור העיכול (ולכן, מומלץ בכל תפריטי הדיאטה למיניהם), נחשב כיעיל לשמירה על מראה עור ועל שיער בריא.
כאמור, הבנת מלוא התועלות הבריאותיות אשר טמונות בקולורבי, תגדיל את המוטיבציה לגשת למטבח ולהתחיל בהכנת לביבות קולרבי או תבשילים אחרים בהם הוא מככב.

מתכונים עם קולורבי
לצד לביבות קולורבי, יש עוד לא מעט מאכלים אשר מבוססים על קולורבי או מכילים קולורבי, בין אותם המאכלים: סלטים שונים כמו: סלט קלורובי ברוטב חמוץ מתוק, סלט קולורבי עם תפוזים וסלטים רבים נוספים.
תבשילים נוספים אשר מכילים קולורבי או יכולים להגיע בגרסה הכוללת קולורבי: גולש עם קולורבי, תבשיל שוקי עוף עם קולורבי ותבשילים רבים נוספים אשר מתבססים על אותו הקונספט על פיו, הקולורבי מלווה סוג כזה או אחר של בשר.
כמובן, שניתן לאכול את הקולורבי כפי שהוא, כאשר מעט חומץ ומלח, אף יכולים לשדרג את טעמו. אפשרות נוספת היא לצלות את הקולורבי קלות במחבת, לתבל כפי שאוהבים ובתיאבון..

לביבות קולורבי – לא רק בחנוכה
אז נכון שלביבות מהוות כמאכל אשר מזוהה עם חג החנוכה, אבל יחד עם זאת, לביבות קולורבי יכולות להוות כארוחה אשר מתאימה לכל חגי ישראל ולמעשה, לכל עונה או יום בשנה – השילוב של טעמים טובים, ערכים תזונתיים והליך הכנה מהיר ופשוט, הופכים אותם למאכל אהוב במיוחד.
אז בין אם רכשתם קולורבי בשוק או בחנות ירקות קרובה ובין אם מדובר בקולורבי שהינו גידול אורגני, השלב הראשון בהליך ההכנה, יהיה הכנת המצרכים:
2 קולורבי גדולים (או 3 קטנים)
1 בצל
2 תפוחי אדמה
2 ביצים
חופן פטרוזיליה
חופן כוסברה (מי שאוהב)
שמן
מלח
פלפל

ניגשים להליך ההכנה
הגדולה של הלביבות טמונה בעובדה שניתן להכין אותן בצורה מהירה ופשוטה ולמעשה בתוך מספר דקות להעמיד ארוחה.
במידה והלביבות מיועדות לילדים, מומלץ כמובן, לשתף אותם במלאכת ההכנה:
השלב הראשון: מגרדים בפומפיה את הקולורבי, הבצל ותפוח האדמה.
יש לסנן את הירקות מנוזלים.
השלב השני: קוצצים דק את הפטרוזיליה והכוסברה ומוסיפים לבלילה ביחד עם שאר המרכיבים.
מערבבים את הבלילה.
השלב השלישי – מחממים שמן במחבת, יוצרים לביבות באמצעות 2 כפות ומטגנים כל לביבה, על 2 צדדיה עד להשחמה.

תוספות מומלצות לצד הלביבות:

זהו הלביבה מכונה ניתן לאכול ככה או לשדרג עם מטבלים ותוספות שונות כמו:


מטבל שום וגבינת שמנת – מערבבים קופסת גבינת שמנת עם 4 שיני שום כתושות.

צזיקי – גביע שמנת חמוצה, גביע יוגורט, 2 מלפפונים קצוצים דק, חצי צרור עלי שמיר קצוץ דק. מערבבים את כל החומרים.


טחינה ויוגורט – 1 כוס טחינה גולמית, 2 כוסות יוגורט, 2 שיני שום כתושות, מיץ מ-2 לימונים וחצי כפית מלח. יש לערבב את כל החומרים.
קיימת אפשרות גם להוסיף מעט מיץ לימון על גבי הלביבות, שגם הוא יכול לשדרג במידה רבה את טעמן.