מרק קרם עגבניות שרי קטיפתי

הוא בריא, הוא טעים והוא משביע ואלו רק חלק מהסיבות שמרק מהווה חלק כה חשוב בתפריט השבועי של רובינו – כאשר, בתקופת החורף הקרה ניתן להכין מרק עגבניות חם ובקיץ החם הגספצ'ו הקר יכול לתפוס מקום של כבוד בשולחן האוכל. אחד היתרונות הטמונים במרק טמון בעובדה שיש אינספור של מתכונים למרקים, חלקם חדשים ומיוחדים – כך שכל חובב מרקים אשר מאס בשלב מסוים במרקים הסטנדרטים, יוכל תמיד למצוא אפשרויות חדשות ואטרקטיביות.

אז אם אתם אוהבים מרקים המבוססים על עגבניות או מחפשים רעיונות למרקים מיוחדים המשלבים מגוון טעמים, אין כל ספק שהגעתם לכתובת הנכונה וכאן תוכלו לקבל את כל היסודות בדרך להכנת מרק העגבניות.

ארוחה מזינה במינימום של זמן או מאמץ
אז זה אומנם נכון שכל מי שיתחיל בחיפוש אחר מרקים, יגלה גם מתכונים מורכבים אשר זמן ההכנה שלהם יכול להגיע גם לשעתיים ויותר. אך לצידם, יש לא מעט מתכונים פשוטים ומהירים למרקים (כולל מרקים בעשר דקות).
אז רגע לפני שניגע במרק העגבניות (לשמו התכנסנו), הדוגמא הבולטת ביותר למרק מהיר ופשוט להכנה, היא דווקא אותו מרק ירקות סטנדרטי. מרק אותו כל אחד מכין אותו באופן קצת שונה אך ברוב המקרים הוא מבוסס על אותו הקונספט: מטגנים בצל, חותכים ירקות, מרתיחים מים עם אבקת מרק או עם עוף, מוסיפים את הירקות ותבלינים (איזה שאוהבים) ובתוך זמן קצר, אפשר להעמיד סיר מרק – זול, בריא וטעים – כמובן, שניתן לשדרג אותו עם אטריות, גריסים או קורטונים (ובאותה ההזדמנות להפוך אותו גם למשביע יותר).
מכיוון שכאמור, עולם המרקים טומן בחובו קשת רחבה של אפשרויות, כל אחד יכול לבחור מתוך ההיצע הרחב את אותו המתכון אשר יענה על: העדפותיו האישיות, טעמו האישי וגם התקציב אותו הוא יוכל וירצה להשקיע במטרה (יש מרקים אשר מבוססים על מרכיבים יותר יקרים ויש כאלו שניתן להכין עם מצרכים שיש כמעט לכל אחד בבית).
גם כאשר זה נוגע למרק עגבניות, האפשרויות הן רבות, כאשר אם תשאלו 3 אנשים הנמנים על חובבי מרקי העגבניות, מהו המתכון שלהם למרק, סביר להניח שתקבלו 3 מתכונים שונים.  

איך אפשר לשדרג את מרק העגבניות?
כמובן, שכבר במצב הזה ניתן ליהנות ממרק עגבניות טעים ומשביע, אך בדומה למרקים מסוגים אחרים כמו מרק בורשט צמחוני לדוגמא, כל מי שמבקש לשדרג את מרק העגבניות אף יותר, יוכל להשיג את המטרה במספר דרכים שונות.

תוספת פסטו – מצרכים: 2 צרורות עלי בזילקום, מעט שמן זית, 2 שיני שום, 2 כפות צנובר, מלח ופלפל – טוחנים את כל החומרים עד לקבלת פסטו. ניתן להוסיף פסטו לכל מנה של מרק עגבניות באופן נפרד, בהתאם לטעם אישי ולהעדפות.

קורטונים בהכנה עצמית – לוקחים 4 פרוסות לחם (כל סוג שיש בבית, אפשר גם בגט או פיתות), מורחים עליהם שמן זית ושום וקולים בתנור. ניתן לחתוך אותם לריבועים קטנים ולהוסיף אותם למרק בתור קורטונים.

תוספת אורז – ניתן לבשל אורז, מכל סוג ולהוסיף למרק העגבניות – מה שיכול להפוך את המרק לארוחה מלאה ומשביעה.

פרמזן – מי שרוצה לשדרג את המרק במינימום של מאמץ יוכל פשוט להוסיף פרמזן מגורד. אשר בכוחו לשדרג במידה רבה את מרק העגבניות.

שמנת חמוצה/ לאבנה – מי שאוהב את המרק העגבניות שלו בניחוח חלבי, יוכל להוסיף לעצמו לצלחת שמנת חמוצה או לאבנה, אשר בכוחן לשדרג את המרק.

וודקה – כן, קראתם נכון. בגרסה הספרדית למרק עגבניות קר (גספצ'ו), נהוג להוסיף מעט וודקה.


תוספות נוספות – בצקניות, פסטה, קוסקוס ואפילו ערק – מרק עגבניות יכול לקבל באהבה מגוון רחב של תוספות, אשר בכוחן לשדרג אותו כמו גם לתרום למרקם ולשילוב הטעמים.

מרק עגבניות שרי קטיפתי המתכון
יש לא מעט מתכונים בבלוגים העוסקים באוכל למרקי עגבניות ולמרקי עגבניות שרי, בחרתי להתמקד דווקא במתכון למרק הסטנדרטי, כאשר את המרק הזה ואת טעמיו, ניתן לשדרג עם שורה ארוכה של תוספות.
אז כאמור, הדרך למרק עגבניות שרי קטיפתי, מתחילה בהכנת המצרכים למרק, אשר כוללים:

1 בצל קצוץ
4 כפות שמן (רצוי שמן זית)
4 גזרים מקולפים וחתוכים לקוביות קטנות
4 שיני שום כתושות
2 גבעולי כרישה חתוכים לקוביות קטנות
2 קילו של עגבניות שרי מרוסקות
2 בטטות קלופות וחתוכות לקוביות קטנות
2 כפות של רסק עגבניות
3 כפות סוכר (לצורך נטרול החמיצות של העגבניות)
3 כוסות מים
קורט מלח
קורט פלפל
1כפית אורגנו

עוברים להכנה:
מחממים את השמן בסיר גדול, מוסיפים את הבצל כמו גם את הכרישה ומטגנים עד להזהבה.
בשלב הבא, מוסיפים את השום ואת הגזרים וממשיכים בהליך הטיגון.
לאחר מכן, מוסיפים את העגבניות, הבטטות, הרסק והתבלינים ומטגנים למשך מספר דקות.
מוסיפים את המים וממתינים עד לרתיחה, מנמיכים את האש ומבשלים את המרק על אש נמוכה לעוד  כחצי שעה.
מרק קרם עגבניות מוכן לאכילה.
כמובן, שבשלב הבא, מכינים את התוספת הנבחרת ונהנים מארוחה טעימה, בריאה ומנחמת..